Το νέο κόμμα του Γιώργου Παπανδρέου κυριάρχησε στα social mediaΕπιστροφή

Με την άποψη του Palo

Νίκος Αρβανίτης/Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας · 07/01/15 - 11:51

Βρισκόμαστε τρεις εβδομάδες πριν από τις πρόωρες εθνικές εκλογές και με τη βοήθεια του Palo Professional επιχειρούμε μία πρώτη προσέγγιση των αναφορών για τα διαδικτυακά δημοσιεύματα που αφορούν σε υποψηφίους και κόμματα που θα συμμετάσχουν στην προσεχή εκλογική διαδικασία.

Πρώτο προς εξέταση θέμα είναι η δημιουργία του νέου πολιτικού σχηματισμού του Γιώργου Παπανδρέου (Κίνημα Δημοκρατών Σοσιαλιστών) ο οποίος και ταυτίσθηκε από την πρώτη στιγμής της εμφάνισής του με την δυναμική που αναπτύσσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στο χώρο της πολιτικής. Το πεδίο αναφορών μας εντοπίζεται στην περίοδο 1—4/1/2015 που συμπίπτει με την προαναγγελία, αναγγελία, ίδρυση και εμφάνιση του «κόμματος Παπανδρέου».

 O Γιώργος Παπανδρέου και το Κίνημα Δημοκρατών Σοσιαλιστών την χρονική περίοδο 1 Ιανουαρίου – 4 Ιανουαρίου σύμφωνα με το palo.pro συγκέντρωσαν 31.045 αναφορές στο διαδίκτυο με την ακόλουθη κατανομή: 337 αναφορές σε ιστοσελίδες, 30 αναφορές σε κείμενα γνώμης και 27.842 αναφορές στο τουΐτερ αναδεικνύοτας το σε κυρίαρχο μηχανισμό διάδοσης της είδησης για την ίδρυση του νέου κόμματος.

Την 1/1 εντοπίσθηκαν 908 αναφορές οι οποίες εκτινάχθηκαν στις 9.694 στις 2/1 και χτύπησαν «κόκκινο» στις 3 Ιανουαρίου φτάνοντας τις 14.259 αναφορές  (ημέρα ανακοίνωσης της ίδρυσης του κόμματος Παπανδρέου) σημειώνοντας εμφανή πτώση στις 4/1 όπου εντοπίζονται 6.184 αναφορές.

 

O μεγάλος όγκος των αναφορών έγινε στο Twitter ποσοστό 89.7% γεγονός που υποδηλώνει ότι η επικοινωνιακή στρατηγική του Κινήματος Δημοκρατών Σοσιαλιστών στράφηκε στοχευμένα στο γρήγορο τρόπο των «τιτιβισμάτων» για την προώθηση της επιθυμητής εικόνας.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα συναισθήματα των χρηστών του τουΐτερ για τον Γιώργο Παπανδρέου. Την πλειοψηφία την έχουν τα ουδέτερα συναισθήματα με ποσοστό 64% (17688 αναφορές) με τα αρνητικά να κατέχουν το 20% (4655), ελάχιστα πιο πάνω από τα θετικά του 17% (5499)

Τα ευρήματα του palo.pro δείχνουν ότι η πλειοψηφία των χρηστών είχε για τον Γιώργο Παπανδρέου σε όλα τα κανάλια ουδέτερες συναισθηματικές αναφορές 17785 με τις  αρνητικές να είναι 5636 και τις θετικές να περιορίζονται στις 4788 αναφορές.

Οι διακυμάνσεις των συναισθημάτων διαφέρουν στις ιστοσελίδες και στo Twitter. Για παράδειγμα στις ιστοσελίδες ξεκινούν αρνητικά και καταλήγουν σε θετικό πρόσημο. Οι αρνητικού συναισθήματος αναφορές 2 Ιανουαρίου, μια μέρα πριν την αναγγελία του Κόμματος ήταν 39 και την αμέσως επόμενη ανέβηκαν στις 45 ενώ στις 4 Ιανουαρίου έπεσαν στις 35. Αντίθετα τα θετικά συναισθήματα σημειώνουν στις 2 Ιανουαρίου 29 αναφορές και στις 3 Ιανουαρίου 42 ενώ στις 4 Ιανουαρίου ανέρχονται στις 50.

Στο τουΐτερ οι θετικές αναφορές καταλαμβάνουν συνολικά το ποσοστό του 17% (4.655 αναφορές) οι αρνητικές εμφανίζονται σε ποσοστό 20% (5.499 αναφορές) ενώ κυριαρχεί η ουδέτερη προσέγγιση στις αναφορές σε ποσοστό 64% (με 17.688 αναφορές).

Ενδιαφέρον προκαλεί η ευρύτητα της γεωγραφικής κατανομής των ιστολογίων και ιστοσελίδων  που καλύπτει το σύνολο της ελληνικής επικράτειας, γεγονός που αναδεικνύει την διάχυση της είδησης σε μεγάλο τμήμα της κοινής γνώμης που ενημερώνεται από το διαδίκτυο.

Στη θεματολογία των ημερών την πρώτη θέση με 432 διαφορετικά κείμενα (τα οποία αναπαράγονται) καταλαμβάνουν οι ειδήσεις που αφορούσαν στη σύνθεση του νέου κόμματος, της στελέχωσής του καθώς και των πολιτικών κατευθύνσεων όπως αυτές παρουσιάσθηκαν κατά την ιδρυτική διακήρυξή του. Μεγάλος αριθμός σχολίων αναφέρεται στο λογότυπο του κόμματος καθώς και την προτροπή «ΠΑΜΕ» που αποτελεί και κεντρικό σλόγκαν του νέου κόμματος με 42 ξεχωριστές θεματικές αναφορές ενώ την τρίτη θέση με 30 διαφορετικά κείμενα καταλαμβάνουν τα αποτελέσματα δημοσκοπήσεων και επιμέρους μετρήσεων για την εκλογική δύναμη του νέου πολιτικού κόμματος.

Στο ελληνικό διαδίκτυο και στο χώρο των social media φαίνεται ότι τη συγκεκριμένη περίοδο που εξετάζουμε κυριάρχησε το «Κίνημα Παπανδρέου» που δεν «πτοήθηκε» από την υπόλοιπη θεματολογία των ημερών (σύλληψη Χριστόδουλου Ξηρού, προεκλογική εκστρατεία Σαμαρά, δραστηριότητα άλλων κομμάτων, εκτιμήσεις και ειδήσεις για πιθανό  GREXIT και σχετική θεματολογία περί χρεωκοπίας της χώρας) τα οποία εντοπίζονται σε 210 διαφορετικά κείμενα.

Να επισημάνουμε ότι στην ανάλυση του  palo.pro εντοπίσθηκαν και οι «ψευδείς» αναφορές στο «Κόμμα Παπανδρέου» οι οποίες διαχέονταν από πλαστούς λογαριασμούς με λογότυπα και σλόγκαν στο διαδίκτυο (κυρίως στο facebook) με αρνητικό σχολιασμό που εκτιμάται ότι αποτελεί σκόπιμη ενέργεια των διαφωνούντων με τον «εγχείρημα Παπανδρέου». Πρόκειται για φαινόμενο που διήρκεσε μόλις μία ημέρα και περιορίσθηκε κυρίως στο facebook αποσκοπώντας ενδεχομένως στο να δημιουργήσει σύγχυση στους χρήστες του διαδικτύου.

Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι το Κίνημα Δημοκρατών Σοσιαλιστών κατάφερε να κυριαρχήσει στο ελληνικό διαδίκτυο την περίοδο 1-4/1/2015 και να δημιουργήσει μια δυναμική αναπαραγωγής σε ό,τι αφορούσε στην εμφάνισή του στην ελληνική πολιτική σκηνή. Μπορεί οι αναλύσεις και τα κείμενα γνώμης με την παραδοσιακή τους δομή να μην απέδιδαν τόσο όσο η αμεσότητα των social media στα οποία άλλωστε έχει αδυναμία και ο κ. Γιώργος Παπανδρέου.

Η ανάλυση έγινε με την υπηρεσία palo pro, το πιο ολοκληρωμένο εργαλείο διαχείρισης φήμης στο διαδίκτυο. Για περισσότερες πληροφορίες και σε βάθος ανάλυση των αναφορών επικοινωνήστε μαζί μας στο customerservicepro@palo.gr